Obecnie MacBooki bez problemu wytrzymują cały dzień na jednym ładowaniu. Pomimo rewelacyjnego czasu pracy, z baterii można wycisnąć jeszcze więcej.
Wiele osób może zarzucać, że nie po to kupują zaawansowane urządzenia, aby zaraz po uruchomieniu ograniczyć ich możliwości o połowę tylko dla wydłużenia czasu pracy w terenie. Ja nie jestem zwolennikiem maksymalizacji czasu pracy urządzenia kosztem wszystkiego, czyt. wyłączenia co popadnie, takie zachowanie tylko upośledza nasze urządzenia a nas samych zazwyczaj irytuje. Posiadam MacBooka Air 13-calowego, końcówka 2013 r. Czyli pierwszy komputer od Apple, który posiada super wydajne baterie. Po dwóch latach częstego używania laptopa w terenie (czyt. na baterii) wykorzystałem 313 cykli z 1000 dostępnych (baterie u większości producentów byłyby już na skraju wyczerpania), bateria nadal trzyma jak nówka, wczoraj na uczelni przeprowadziłem test. Zajęcia zacząłem o godzinie 9:30, wtedy też uruchomiłem MBA, gdyż pracuję tylko na laptopie, nie używam żadnych zeszytów. Zajęcia skończyłem o godzinie 14:00. Wskaźnik naładowania baterii zatrzymał się na poziomie 78%, czyli w ciągu 4,5h zeszło jedynie 22%. W tym czasie miałem otwarty Pages (w którym notuję), podgląd z plikami pdf, TextEdit, Safari (w której wyszukuję potrzebne mi w danej chwili informacje) z aktywnymi kilkoma kartami. Pomijam już tutaj takie programy jak Mail, Wiadomości czy OneDrive działające zawsze w tle. Wi-Fi i Bluetooth były cały czas włączone, a średnia jasności podświetlenia ekranu oscylowała w granicach 60%. Z tego wynika, iż MBA na takich ustawieniach, potrafi wytrzymać ok. 16h na dwuletniej baterii, wynik robi piorunujące wrażenie, prawda?
Jako ciekawostkę dodam. Jak myślicie, ile wytrzymuje bateria w MBP 13-calowym z Force Touch i Taptic Engine? Znajomy sprawił sobie nowiutkiego MBP i bateria na podobnych ustawieniach wytrzymuje ok. godziny dłużej niż moja już dwuletnia w MBA. Także osoby, dla których bateria to priorytet i były zmuszone zrezygnować z mocniejszego sprzętu na rzecz czasu pracy w terenie, teraz widzicie, iż w codziennym użytkowaniu różnica między Air a Pro nie jest znaczna. Oczywiście mówię tutaj o modelach 13-calowych.
1. Wyłącz Wi-Fi, Bluetooth i AirDrop
Od czasu wejścia na rynek iOS 8 możemy w łatwy sposób przesyłać pliki pomiędzy urządzeniami z iOS a także iOS i OS X. Warto wyłączyć tę funkcję kiedy nie jest używana, tak samo postąpić z Wi-Fi i Bluetooth. Zwłaszcza Wi-Fi pochłania znaczną ilość prądu.
2. Pozbądź się zbędnych powiadomień
Wyłącz powiadomienia zbędnych programów, bateria oraz Twoje samopoczucie od razu „poczują się” lepiej.
3. Włącz funkcję „Nie przeszkadzać”
Jeżeli nie potrzebujesz być na bierząco z każdą informacją, to po prostu ją wyłącz. Jak wyżej, odciążysz trochę siebie oraz procesor.
4. Wyłącz sugestie Spotlight w wyszukiwarce
Sugestie Spootlight używają położenia. Dla mnie zbędny bajer.
5. Wyłącz wymianę między Makiem a urządzeniami iCloud
iPhone łączy się z Makiem i na odwrót w celu synchronizacji, jeżeli nie jest to potrzebne – wyłączamy. Osobiście bardzo sobie chwalę taką synchronizację i nie wyłączę za nic w świecie 🙂
6. Włącz skalę szarości
Użycie procesora troszeczkę spadnie. To akurat nie dla mnie, ekran z odcieniami szarości fajny był 30 lat temu.
7. Wyłącz animacje
Każda animacja obciąża dodatkowo podzespoły, jeżeli nie zależy Tobie na designerskich wodotryskach – po prostu to wyłącz.
8. Wyłącz (zbędne) aplikacje
Aby przywołać okno z otwartymi programami, wystarczy użyć skrótu: cmd + alt (option) + esc. Jest to łatwy i szybki sposób na wyłączenie programów, które działają w tle, a z których nie korzystamy. Oczywiście możemy skorzystać jeszcze z Monitora aktywności, ale ten pierwszy sposób w zupełności będzie wystarczający dla większości użytkowników.
9. Zadbaj o autostart bez zbędnych programów
Ponowne uruchamianie MB to rzadkość, większość osób po prostu usypia swój sprzęt, ponieważ jest to znacznie wygodniejsze. Jednakże, warto zadbać o programy, które muszą uruchomić się podczas logowania do systemu, ponieważ jeżeli będzie ich zbyt wiele, to system będzie się dłużej „ładował”, a programy, których w obecnej chwili nie potrzebujemy będą działać niepotrzebnie w tle, pożerając tym samym drogocenną energię.
10. Skonfiguruj ustawienia Oszczędzania energii
Tutaj możemy ustawić czas, po jakim monitor zostanie automatycznie wyłączony, co znacznie wydłuży czas pracy urządzenia (nie lubię wygaszaczy, bardziej polecam wspomnianą opcję, jeżeli nie korzystamy, to po prostu usypiamy urządzenie albo wyłączamy monitor). Polecam także zaznaczyć dwie kolejne opcje (usypiania dysków i przygaszania monitora), natomiast trzecia opcja Power Nap, która jest rewelacyjna, niestety jest prądożerna i nie polecam uruchamiać jej „na baterii”.
11. Wyłącz automatyczne ustawianie strefy czasowej
Tutaj polecam wyłączyć automatyczne ustawianie strefy czasowej. Chyba, że ktoś bardzo często podróżuje, wtedy to bardzo przydatna rzecz. W innym przypadku niepotrzebnie lokalizacja pobiera nasz cenny prąd z baterii.
12. Zmniejsz jasność ekranu
Podświetlenie ekranu to kolejna bardzo prądożerna rzecz. Jeżeli ściemniając ekran nadal jesteśmy w stanie wygodnie pracować, to dlaczego by nie zaoszczędzić kilkanaście procent?
13. Zmniejsz jasność klawiatury
Podświetlenie klawiatury pobiera prąd, jednakże nie udało mi się zaobserwować w jakich ilościach, najprawdopodobniej jest to znikomy pobór energii.
14. Zmniejsz przezroczystość
Odciążymy troszeczkę układ graficzny, wyłączając efekty przezroczystości w wielu programach.
15. Wyłącz zbędne dźwięki
Głośniki są prądożerne, zwłaszcza w iPhone’ach, tutaj także polecam je wyciszyć, kiedy nie są potrzebne.
16. Wyłącz zbędne usługi lokalizacji
Kolejna bardzo prądożerna funkcja. Jeżeli jest coś czego nie potrzebujemy to… znamy zasadę – wyłączamy. Ja nie korzystam z wbudowanych Map, a w Pogodzie mam ustawione na stałe miejscowości w których przebywam, więc nie potrzebuję aby automatycznie program ten namierzał mój komputer, za każdym razem kiedy wysunę pasek z powiadomieniami.
17. Wyloguj się z iCloud albo wyłącz niepotrzebne funkcje
iCloud zużywa prąd aktualizując w tle wiele programów i usług, od backupów po aktualizację kontaktów, notatek, mojego strumienia zdjęć, bibliotekę zdjęć iCloud. Jeżeli któraś z tych opcji jest nam nie potrzebna możemy odhaczyć.
18. Wyłącz automatyczne aktualizacje programów
Automatyczne aktualizacje, to kolejne genialne dla mnie rozwiązanie. Jednakże nie zgodziłem się na automatyczne aktualizowanie systemu, gdyż wymusi on wtedy na nas ponowne uruchomienie, co często może być kłopotliwe podczas pracy.
19. Ustaw metodę pobierania wiadomości e-mail (wyklucz spam, zrezygnuj ze zbędnych subskrypcji)
Zdecyduj, czy chcesz dostawać spam, czy może od razu kierować go do kosza, a może dostajesz wiele maili (śmieci, newsletterów) do których kiedyś się zapisałeś, a obecnie są zbędne. Wystarczy iż zrezygnujesz z subskrypcji, a na resztę spamu dodasz regułę, która automatycznie będzie kierować go do kosza.
20. Wyłącz zbędne Widżety
OS X Yosemite (oraz El Capitan) obsługuje widżety w centrum powiadomień, jeżeli są takie, których nie używamy, po prostu je wyłączmy.
21. Wyłącz Dashboard
Dashboard powiela tylko funkcje widżetów na pasku powiadomień, zbędny bajer jak dla mnie.
22. Usypiaj komputer, kiedy robisz sobie przerwę
To jest chyba oczywiste, jest to najlepszy sposób na wydłużenie czasu pracy urządzenia.
23 Odłącz zbędne urządzenia zewnętrzne
Urządzenia zewnętrzne często potrafią skrócić czas działania naszego MacBooka nawet ponad połowę, np. ładowanie telefonu.
Zapraszam do zapoznania się z artykułem dotyczącym wydłużenia czasu pracy na iUrządzeniach: Wydłużamy czas pracy baterii w urządzeniach z iOS. A także do przeczytania ciekawych artykułów od Apple dotyczących powyższego tematu: OS X Yosemite: Oszczędzanie energii i Aby bateria była wydajna i długo Ci służyła.