Dokładnie 30 lat temu (kiedy jeszcze nie było mnie na świecie 😉 ), 22. stycznia 1984 roku, Apple wyemitowało podczas Super Bowl słynną reklamę Macintosha.
Jobs od początku chciał, aby reklama była rewolucyjna. Powiedział o niej:
Ludzie mają stawać jak wryci. To ma być mocne uderzenie.
Zadanie stworzenia reklamy przypadło agencji reklamowej Chiat/Day, a kierownikiem projektu został Lee Clow – dyrektor kreatywny biura agencji w Los Angeles. Jobs był zachwycony hasłem nawiązującym do powieści George’a Orwerlla: „Dlaczego rok 1984 nie będzie jak Rok 1984”. Steve’owi podobał się buntowniczy styl reklamy – on sam za takiego się uważał. Niestety problem pojawił się, gdy reklamę pokazano zarządowi spółki. Po prezentacji nastało niezręczne milczenie, przerwane po chwili pytaniem: „Kto chciałby poszukać nowej agencji?”. Większość z obecnych na spotkaniu uważało, że to najgorsza reklama, jaką kiedykolwiek widzieli.
Przestraszony John Sculley (obecny wtedy CEO Apple) postanowił całkowicie zrezygnować z wykupionych na Super Bowl okien reklamowych – 30-o i 60-o sekundowego. Ponieważ 60-sekundowego nie udało się odsprzedać (właściwie to agencja zbytnio się o to nie starała), ostateczną decyzję co do emisji reklamy miał podjąć szef marketingu – Bill Campbell.
Na początku trzeciej kwarty XVIII rozgrywek Super Bowl tysiące ludzi przed telewizorami zobaczyło ten obraz:
[youtube id=”2zfqw8nhUwA”]
24. stycznia Apple Computer zaprezentuje Macintosha. I zobaczycie, dlaczego rok 1984 nie będzie taki, jak Rok 1984.
Reklama okazała się fenomenem. W zasadzie wszystkie ówczesne media opublikowały materiał na jej temat, TV Guide i Advertising Age ogłosiły ją najlepszą reklamą wszech czasów, a Steve Jobs pokazał się jako mistrz prezentowania i wprowadzania na rynek nowych produktów.
Dwa dni później, 24. stycznia, Steve Jobs zaprezentował pierwszego Macintosha, ale więcej o tym… za dwa dni 😉 .
[source name=”Biografia Steve’a Jobsa” url=”http://applecenter.pl/itunes.php?id=498652664]