Reklama Apple od zawsze należy do wybitnych i poruszających. Do niedawna dbał o to sam Steve Jobs. Przypomnijmy sobie jedną z tych kampanii, która na zawsze zmieniła historię – Think different 1997.
W 1997, kiedy Apple już było jedną z najsilniejszych marek świata, Jobs postanowił poprzez emocjonalną kampanię reklamową przypomnieć zarówno pracownikom Apple jak i całemu światu co wyróżnia Apple i jej pracowników, skąd pochodzą, co jest podstawą ich działania, kim są ich idole.
„Za tych, co szaleni…” brzmiały pierwsze słowa tekstu reklamy tworzonej wspólnie przez zespół Steve’a oraz zaprzyjaźnioną agencję reklamową. W reklamie przedstawiono twarze ludzi nietuzinkowych, twórczych, którzy podejmowali ryzyko, nie zważali na porażki i z uporem dążyli do wybranego celu, byli inni. W większości byli to idole Jobsa, tym samym osobiście zajął się wyborem odpowiedniego materiału do reklamy. Reklama powstawała długo, bo Jobs był jak zwykle bardzo wymagający a i niełatwy we współpracy. Na jedną z propozycji tekstu wrzasnął do zespołu z agencji : „To jest gówno! Typowe gówno z agencji reklamowej. Nienawidzę tego!”. Ostatecznie powstał głęboki i piękny tekst.
Tekst oryginalny reklamy Think different 1997:
Here’s to the crazy ones. The misfits, the rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.
Tłumaczenie pochodzące z biografii „Steve Jobs” Waltera Isaacsona:
Za tych, co szaleni. Za odmieńców. Buntowników. Awanturników. Niedopasowanych. Za tych, co patrzą na świat inaczej. Oni nie lubią zasad. Nie szanują status quo. Można ich cytować, można się z nimi nie zgadzać; można ich wysławiać, można ich zniesławiać. Ale jednego nie można zrobić – nie można ich ignorować. Bo to oni zmieniają świat. Popychają ludzkość do przodu. I choć niektórzy mogą widzieć w nich szaleńców, my dostrzegamy w nich geniusz. Ponieważ to ludzie wystarczająco szaleni, by sądzić, że mogą zmienić świat… są tymi, którzy go zmieniają.
Steve Jobs długo szukał odpowiedniej osoby jako narratora do reklamy. Bardzo pasował mu świętej pamięci sir Robin Williams ale nie udało mu się z nim skontaktować. Kandydatami byli również poetka Maya Angelou oraz Tom Hanks. Ostatecznie wystąpił amerykański aktor Richard Dreyfuss. Reklama jest niezwykła a w poniższej wersji czytana przez samego Steve’a Jobsa. Obejrzyjcie sami. Bądźcie inni, myślcie inaczej.
[youtube id=kZe5AOdD2u8]