Firma Imagination Technologies oficjalnie zapowiedziała nową wersję GPU, która będzie zawierać funkcję wyznaczania trajektorii promieni słonecznych. Jest duża szansa, że znajdziemy je w nowych modelach telefonów i tabletów Apple. Obecnie w chipie A7 jest umieszczony układ PowerVR G6430, który napędza grafikę w iPhonie 5S, iPadzie Air oraz iPadzie Mini z ekranem Retina.
Wracając jednak do rzeczy – „Wizard”, jak mówią twórcy, będzie dużym skokiem technologicznym, jeżeli chodzi o oświetlenia oraz trasowanie promieni światła:
Przez ostanie osiem lat byliśmy zajęci stworzeniem unikalnego układu oraz oprogramowania, dzięki któremu możemy otrzymać bardzo dużą moc obliczeniową, jak i wydajność oraz efektywność trasowania promieni światła.
Punkt kulminacyjny następuje właśnie na GDC 2014, gdzie swoją premierę ma rodzina układów PowerVR Wizard, w której to procesory należące do niej mogą się pochwalić wysoką wydajnością trasowania promieni światła, grafiki oraz wysoką mocą obliczeniową, którą można wykorzystać do innych zadań. Otwiera to drogę do stworzenia komputerowo generowanej, fotorealistycznej grafiki, która może być wyświetlana nie tylko na komputerach i konsolach.
AnandTech zaznacza, że firma Imagination do osiągnięcia nowej technologii, użyła również tradycyjnych rasteryzowanych grafik:
Rasteryzacja to nadal najszybsza i najbardziej efektywna metoda zaimplementowania różnych renderów w czasie rzeczywistym, która spotkała się z mianem „najlepszego oszustwa” w grafice i przez lata twórcy sprzętu, i oprogramowania zrobili się bardzo dobrzy w jej opanowaniu. Więc, cała idea stworzona przez Imagination polega na tym, żeby użyć rasteryzowanych grafik kiedy to jest sensowne i nałożyć na wierzch efekty trasowania promieni światła, kiedy będą potrzebne. Kombinacja tych dwóch metod daje korzyści zarówno w wypadku rasteryzacji, jak i trasowania promieni słonecznych, co daje piękną grafikę.
Oczywiście, to wszystko będzie miało wpływ na to, jak twórcy będą tworzyć gry. Ujawniona również na GDC 2014 piąta wersja silnika Unity będzie zawierać różne ułatwienia, które pozwolą skorzystać z najnowszej technologii Imagination Technologies, dzięki której twórcy będą mogli osiągnąć niemalże fotorealistyczne oświetlenie w produkcjach mobilnych.
Jak pisałem wcześniej, jest szansa, że „czarodziej” pojawi się również na nowszych (lecz nie w tegorocznych) modelach iPhonów i iPadów. Jak wiadomo, technologia tej firmy pojawiła się w każdym urządzeniu z iOS, a do tego, Apple posiada 10 procent wszystkich udziałów Imagination Technologies, co jest dodatkowym czynnikiem skłaniającym do użycia GPU właśnie tej firmy (oczywista oczywistość – lepiej wspierać własne firmy niż obce).
Niestety nowy GPU pojawi się w procesorach telefonów dopiero w 2015 roku, więc ominie iPhone’a 6, oraz tegorocznego iPada i iPada Mini. Wydaje się, że Imagination Technology może wyznaczyć nowy, wysoki standard dla nowszych mobilnych układów graficznych.
[source type=”Źródło” name=”Macrumors” url=”http://www.macrumors.com/2014/03/19/imagination-ray-tracing-mobile-gpu/”]
